به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين گزارش آمده است:
آرمان?ها، همان اهداف سلبي و ايجابي انقلابند که مردم به منظور دستيابي به آن?ها عليه رژيم پهلوي شوريده و تا سرنگوني آن از پاي ننشستند ودستآوردهاي انقلاب نيز آرمان?هايي هستند که تحقق يافتهاند. اين آرمانها در ابعاد سياسي، فرهنگي و اجتماعي را ميتوان از خلال شعارهاي مردم در دوران پيروزي و پيام?هاي رهبران سياسي و فکري به خصوص رهبري منحصر به فرد امام خميني (ره) با استفاده از روش تحليل محتوا بدست آورد و براي نمونه بيست پنج عنوان از اين آرمانها را در حوزه فرهنگي و اجتماعي را بر شمرديم و سپس در قسمت دوم مقاله هفده عنوان از آرمانهاي اقتصادي را بازگو کرديم و متعاقب آن توجه شما خوانندگان محترم را به دستاوردهاي انقلاب اسلامي در حوزههاي فرهنگ ،سياست و اقتصاد جلب نموديم و اکنون در اين قسمت قصد داريم اشارهاي به دستآوردهاي انقلاب اسلامي در حوزههاي فرهنگي و اجتماعي و سياسي داشته باشيم.
الف. دستآورد?هاي فرهنگي و اجتماعي
1- به وجود آمدن محيطي مناسب جهت رشد کمالات اخلاقي و انساني و بازگشت به خويشتن.
2- زدودن مظاهر فساد مانند عشرتکده?ها و مشروب فروشيها از عرصه?ي جامعه.
3- ارتقاي نسبي سطح آگاهي?هاي عمومي و روحيه?ي تحقيق.
4- مبارزه با بيسوادي، که با موفقيت بيسابقهاي همراه بوده است.
5- تأمين امنيت اجتماعي و قضايي و برقراري حقوق مساوي براي مردم.
6- ?ايجاد روحيه وحدت و برادري.
7- رواج ادبيات انقلابي ديني.
8- افزايش و رشد مطبوعات و نشريات و وسايل ارتباط جمعي و تکثر انتشار آرا و نظريات از طريق رسانههاي عمومي؛ از جمله حضور فعال در حوزه مجازي و ماهوارهاي و همچنين اجراي طرح موفق افزايش رسانههاي صوتي و تصويري اسلامي ( صدا و سيما) در مقابله با تهاجم فرهنگي دشمن در حوزهها
9- اسلامي کردن مقررات مدني، جزايي، مالي، اقتصادي، اداري، نظامي و سياسي.
10- احياي تفکر ديني، تحول در ارزش?هاي اجتماعي و احياي مفاهيمي مانند جهاد، هجرت، شهادت،?ايثار، اخلاص و حج سياسي.
11- هماهنگي بين تعهد و تخصص و ديانت و روشنفکري.
12- همکاري متقابل حوزه و دانشگاه.
13- افزايش ظرفيت دانشگاه?ها، مراکز تحقيقاتي و حوزه?هاي علميه.
14- مردمي شدن قواي مسلح و ?ايجاد و سازماندهي نيروي بسيج مردمي.
15- معرفي الگوي زن مسلمان؛ انقلاب اسلامي با فراهم ساختن زمينههاي تشکيل جشنواره?هاي مختلف بانوان، مطبوعات ويژه?ي زنان، تأسيس جمعيت?ها و تشکل?هاي مربوطه، فدراسيون ورزشي بانوان و شرکت آنان در صحنه?هاي سياسي و اجتماعي از جمله کانديداتوري آنها براي مجلس شوراي اسلامي و شورا?هاي شهر و روستا، الگويي نوين از زن مسلمان در عصر حاضر ترسيم و تبليغات منفي عليه اسلام مانند محروميت زنان از شرکت در فعاليتهاي اجتماعي و ورزشي را خنثي کرد.
16- خود باوري فرهنگي در کشور?هاي اسلامي و جهان سوم؛ انقلاب اسلامي ?ايران بر اساس اصل نه شرقي نه غربي، الگوي فرهنگي جديدي براي مسلمانان و مستضعفان جهان به ارمغان آورد.انديشمنداني که بالندگي تفکرات اسلامي خود را با کمونيسم و سوسياليسم يا ليبراليسم غربي سازگار ميديدند،?اينک به تفکر اسلامي رهنمون شدهاند.گرايش عمومي به مذهب در جهان با انقلاب اسلامي ارتباط و پيوند واقعي دارد.
17- تأثير بر نظريات علوم اجتماعي و تئوري پردازان انقلاب؛ انقلاب اسلامي?ايران تأثير «ايدئولوژي » بر تحولات سياسي و اجتماعي را به خوبي به تصوير کشيد و تئوري پردازان انقلاب، مانند اسکاچ پل ، احمد اعجاز، حمزه علوي و جان فورن و ميشل فوکو ياما را تحت تأثير خود قرار داد.
اينان از بعد نفي و اثبات متاثر از تاثير انقلاب اسلامي داد سخن نموده و به تجزيه و تحليل انقلاب اسلامي ايران و تاثيرات آن در تحولات جوامع به خصوص در اواخر قرن بيست نظرياتي را بيان داشتهاند.
ب. دستآورد?هاي سياسي
مهمترين? اين دستآوردها عبارتند از:
1- براندازي حکومت شاهنشاهي و رفع ستم از ملت?ايران؛ شاه ميکوشيد با تکيه بر پول نفت، ارتش 700 هزار نفري، دستگاه??هاي امنيتي همانند ساواک و بهرهمندي از حمايت بيدريغ بيگانگان بالأخص امريکا، حاکميت رژيم را مقتدر نشان دهد و تصور تزلزل و سقوط آن را از اذ?هان بزدايد. درعين حال اراده?ي الهي بر آن قرار گرفت که مردم کوچه و بازار بدون آنکه به سلاحهاي مدرن مسلح باشند،با تکيه به قوانين الهي و اسلامي و پيروي از روحانيت معظم و تحت فرامين بنيانگذار کبير انقلاب اسلامي ايران امام خميني (ره) به سلطه?ي رژيم شاهنشاهي بر کشور پايان دهند.
2- استقرار نظام جمهوري اسلامي؛ پيروزي انقلاب اسلامي خواسته عمومي در زمينه تشکيل جمهوري اسلامي را محقق نمود. لفظ جمهوري به قالب حکومت و لفظ اسلامي به محتواي آن اشاره دارد. از ديدگاه امام خميني (ره) چون حکومت جمهوري ناظر به نظام معرفتي خاصي نيست، با نظام اسلامي و نظريه?ي ولايت فقيه قابل جمع به نظر ميرسد. دو مورد از مهمترين تغييرات کلي در اصول و جهت گيري??هاي? اين نظام عبارت است از شکلگيري نظام مبتني بر ولايتفقيه و نقش تعيين کننده مردم در سرنوشت خويش، از طريق استقرار آزاديهاي سياسي و انتخابات عمومي در جامعه.
3-استقرار واقعي نظام شورايي :در حکومت طاغوت استبداد شاهنشاهي براي سرپوشي به خودگامگيها و حکومت ديکتاتور مابانه خود اقدام به راه اندازي خيمه شب بازيهايي به اسم انتخابات در عرصههاي مجلس شوراي ملي و شوراهاي شهري ميداد و با انتصاب افرادي خود فروخته به اين مجالس ژست حضور مردم در سرنوشت خودشان را ميگرفت. در حالي که تمام کساني که داراي اندک درک سياسي بودند به خوبي ميدانستند آنچه شاه آن را انتخابات ميناميد چيزي جز يک خيمه شب بازي براي فريب افکار عمومي دنيا نيست. اما بعد از انقلاب اسلامي ايران و در عمر سي و چند ساله اين انقلاب کبير به طور متوسط سالانه شاهد برگزاري يک انتخابات بزرگ در سطح کشور تا دورترين نقاط اين مرز و بوم هستيم و حضور ميليوني مردم و مشارکت بالاي 60 الي 80 درصدي مردم در هريک از اين انتخابات بيانگر مردمي بودن انقلاب بوده که اين بزرگترين دستآورد انقلاب در حوزه مشارکت و حضور مردم در صحنه سياسي قلمداد ميشود.
4- شناسايي خادمين از خائنين: فراز و فرودهاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران موجب گرديد ، مردم عزيز ايران به پيروي از رهبر کبير انقلاب (ره) و مقام معظم رهبري (دام ظله العالي ) به خوبي شاهد باشند که کداميک از جريانات و شخصيتهاي سياسي به اين کشور و انقلاب و مردمش وفادار بوده و راه خدمت و خدمت گذاري به مردم را برگزيدهاند و کداميک راه خيانت و انحراف و سر سپردگي به دشمنان انقلاب و مردم را در پيش گرفته است. فراز و فرودهايي همچون ترورهاي منافقين ، خيانت گروهکها و شخصيتهاي سياسي و فتنههاي سالهاي 78 و 88 به خوبي خادمين را از خائنين براي مردم ايران آشکار نمود.